Svátek má:
Aneta
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart
Politika
Roček: Vánoce a šmelina patří k sobě, nejen v době války

Vánoce jsou časem hojnosti - za každou cenu. Bytová družstva mají zkušenost, že řada rodina se zadluží a nezaplatí nájem na Vánoce a v období letních dovolených.
František Roček
28. prosince 2024 - 04:20
Ve vánoční čas vzrůstá i touha po šmelině
Jsou dva druhy šmeliny. Zboží buď není dostupné nebo je velmi drahé. Proto se buď ukradne nebo potají doveze, aby nepodléhalo státní regulaci nebo zdanění. Zvláště to vynikne o Vánocích, uvádí publicista František Roček v komentáři mpro Prvnizpravy.cz..
V čas Vánoc
Ve válce a těsně po ní lidé chtěli vyšmelit trochu lepšího nedostatkového jídla a tabáku bez ohledu na to, zda byl březen nebo čas Vánoc.
V dnešní době není nedostatkové zboží, ale předražené zboží. Proto je zájem o lacinější zboží, aby rodiny ušetřily. Tomuto trendu vyhovují asijští, většinou vietnamští, prodejci.
Dovoz padělků zboží světových značek a neprocleného zboží a cigaret jsou současnou variantou šmeliny.
Prvnizpravy.cz - Roček: Masakr v Magdeburku - no a? Nic nového
Ohlédnutí za krutými časy
V 1. i 2.světové válce chybělo téměř vše, ale zcela extrémní situace byla koncem 1.světové války.
Mimořádně důležitým faktorem při rozpadu Rakousko – Uherska byl hladový vztek, a z toho vyplývající deziluze vůči Rakousko – Uhersku.
Podívejme se na historii šmeliny na severozápadu a severu Čech.
Např. ve Vejprtech nedaleko německých hranic byla situace velmi zoufalá nejen v roce 1918, ale již i v předchozím roce. Již v únoru 1917 ve zprávě městského lékaře bylo uvedeno, že již nebyly brambory, nejen mléko, máslo a tuky, luštěniny, nebyla ani náhražková káva. Mnoha lidem začaly otékat obličej, nohy a břicho. Podle zprávy děti tehdy již několik měsíců pily jenom dvakrát denně tzv. černou kávu z kořínků.
Na konci 2.světové války byl též nedostatek všeho, ale nejdůležitější základní potraviny byly alespoň v nouzovém množství. Po osvobození v policejních hlášeních koncem roku 1945 se objevovaly podobné informace o šmelině jako v dalších letech.
V policejních hlášeních z roku 1945 je záznamů o šmelině v době Vánoc, minimum, protože nebylo v pohraničí dost policistů. Měli důležitější práci než honit šmelináře. Nanejvýš řešili velké krádeže.
Nejvíce zadržených šmelinářů je v policejních hlášeních uváděno kromě místních lidí též Slováků a židů. Šlo o přistěhovalce ze Slovenska a Podkarpatské Rusi. V roce 1948 se mezi odhalenými šmelináři začali objevovat cikáni.
Od roku 1946 policisté zaznamenávali šmelinu stále častěji. Z policejních záznamů vyplývá např.: „Dne 8.8.1946 odpoledne vykonala oblastní kriminální policie z Ústí nad Labem prohlídku u Josefa Tesáka ve Vyklicích, který předešlého dne prodával v továrně „Ocelárna“ ve Vyklicích čistý olej pro domácí potřebu. Při domovní prohlídce bylo u Tesáka zabaveno 10 litrů oleje a tento se dále přiznal, že koupil od jistého člověka z Teplic – Šanova celkem 40 litrů oleje.“
Policejní stanice v Povrlech poblíž Ústí nad Labem např. napsala ve zpravodajské týdenní hlášení ze 2.8.1946: „ … V zásobování si lidé stěžují na špatnou kvalitu mouky a chleba a nedostatek tuků a vepřového masa. Lidé poukazují, že toho samého je ve vnitrozemí dostatek a v lepší kvalitě. Černý obchod slovenských dělníků: kromě tabáku a slaniny šlo v tomto případě o mouku a vajíčka...“
Policejní stanice v Povrlech poblíž Ústí nad Labem např. napsala ve zpravodajské týdenní hlášení ze 2.8.1946: „ … V zásobování si lidé stěžují na špatnou kvalitu mouky a chleba a nedostatek tuků a vepřového masa. Lidé poukazují, že toho samého je ve vnitrozemí dostatek a v lepší kvalitě. Černý obchod slovenských dělníků: kromě tabáku a slaniny šlo v tomto případě o mouku a vajíčka...“
Důležitým artiklem bylo i škvařené sádlo. Ale lidé nepohrdli ani mlékem. Zajímavý byl v tomto směru příběh z jedné služebny v Ústí nad Labem. Zpravodajské hlášení z 15. listopad 1947 oznamovalo stížnosti na nedostatky ve výživě – máslo, mléko, brambory, česnek a česnek, zeleniny a ovoce v menším množství než ve vnitrozemí.
Co dodat? Co je doma, to se počítá. To platí již déle než od starověku.
(rp,prvnizpravy.cz,foto:arch.)
Nejčtenější
KOMENTÁŘ: Petr Sak
KOMENTÁŘ: Petr Markvart